Profiel van de organisatie
In de basis is er in de organisatie niet veel veranderd. In het werk dat verzet is, wel. Door beter samen te werken zijn bergen verzet.
Profiel van de organisatie
In 2024 werkten we het tweede jaar volgens het strategisch plan 2024-2025, waarin zaken als missie, visie, ambitie en kernwaarden van UNICUM staan beschreven. De kernactiviteiten van UNICUM zijn hierin als volgt beschreven:
- Het ondersteunen van de bij UNICUM aangesloten huisartsen en hun praktijen met als doel het 24/7 leveren van kwalitatief hoogstaande huisartsenzorg
- Het organiseren van een multidisciplinair netwerk in de wijk
- De aanspreekbare en meedenkende gesprekspartner zijn voor huisarts en regiopartners
Het alles overstijgende doel van UNICUM was ook voor 2024 optimale samenwerking. Overstijgend samenwerken en gelijkgericht bouwen aan kwaliteit, capaciteit en zorginnovatie zodat we de eerstelijnszorg toekomstbestendig maken én houden.
Organogram UNICUM Huisartsenzorg
In 2024 heeft UNICUM geen wijzigingen ondergaan in het basisorganogram. In dit jaar zijn we een regionale huisartsenorganisatie bestaande uit twee coöperaties (Coöperatie UNICUM Lekstroom en Coöperatie UNICUM ZOU), waarbij nagenoeg alle huisartsen uit de regio zijn aangesloten. Elke coöperatie heeft een eigen coöperatiebestuur, en deze twee besturen vormen gezamenlijk de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA).
De ondersteuningsorganisatie organiseerde ook in 2024 de spoedzorg op de huisartsenspoedposten en bood ondersteuning aan huisartsenleden op praktijk-, wijk-, en regioniveau. Onder UNICUM Spoedzorg BV vallen de spoedposten in Zeist en Nieuwegein. Het inwonersaantal waarvoor we zorg verlenen, stond voor 2024 op ruim 424.000.
Naast de Raad van Commissarissen en Ondernemingsraad werken we sinds 2023 met een Cliëntenraad.
De coöperaties
De coöperaties
In 2024 hebben de coöperaties UNICUM Zuidoost-Utrecht (ZOU) en UNICUM Lekstroom intensief gewerkt aan een fusie om de samenwerking en slagkracht van de huisartsenzorg in de regio verder te versterken. Dit proces heeft geleid tot een voorstel dat op 11 december 2024 tijdens de Algemene Ledenvergadering ter besluitvorming is voorgelegd. De leden hebben hiermee ingestemd, waardoor per 1 januari 2025 één gezamenlijke coöperatie ontstaat: Coöperatie Huisartsen UNICUM.
Met deze fusie wordt de vertegenwoordiging van huisartsen in de regio efficiënter en eenduidiger georganiseerd. De coöperatie blijft zich inzetten voor de belangen van haar leden en het bevorderen van hoogwaardige eerstelijnszorg, met een duidelijke regionale koers en strategie.
Het bestuur van UNICUM ZOU bestond in 2024 uit:
- Doremiek Verdijk (voorzitter)
- Adri de Heij (secretaris)
- Daan Groot (penningmeester) t/m maart 2024
- Esther van Osselen (bestuurslid)
Het bestuur van UNICUM Lekstroom bestond in 2024 uit:
- Tom Rebholz (voorzitter)
- Erik Asbreuk (penningmeester)
- Sandra van Haren (bestuurslid)
Onze Leden
De meeste huisartsen van de regio Zou en Lekstroom zijn in 2024 lid bij een van de coöperaties. In 2024 hebben we 109 aangesloten praktijken met daarin 187 praktijkhouders.
UNICUM Huisartsenzorg
Directie
De directie van UNICUM Huisartsenzorg was ook in 2024 verantwoordelijk voor de uitvoering van het dagelijks beleid en de strategie op de korte, middellange, en lange termijn, en werd in 2024 succesvol gevormd door:
- Riana Botter, algemeen directeur
- Toosje Valkenburg, medisch directeur
- Ondersteund door: Matty Bos, bestuurssecretaris
Raad van Commissarissen
De Raad van Commissarissen bestond op 31 december 2024 uit de volgende leden:
Kees Roodenburg
Functie: voorzitter
Deskundigheid: Financiën – Bestuur – ICT –  Governance
Benoeming:
1 maart 2023
- Nevenfuncties:
Directeur Roodenburg2 Advies BV - Bestuurder/beheerder The Conviction Fund
Dieger ten Berge
Functie: vice-voorzitter
Deskundigheid: Organisatie ontwikkeling – Strategie & besturing – Openbaar bestuur – Human resources en arbeidsrelaties
Benoeming: 1 september 2019, herbenoemd 1 september 2023
Nevenfuncties:
- Eigenaar van Ditis’Em BV
- Voorzitter Stichting Vrienden van de Beatrixschool
- Lid RvT Wij Groningen
Hiernaast stond er op die datum een vacature uit voor een extra lid van de Raad van Commissarissen die kort na die datum is ingevuld.
Vergaderingen Raad van Commissarissen
In het verslagjaar kwam de RvC vijf keer fysiek en/of digitaal bijeen, meestal met de Directie.
Verder heeft de RvC in twee algemene vergaderingen met de Directie en coöperatiebesturen van gedachten gewisseld.
Naast reguliere vergaderingen, gaf de Raad daarnaast ook advies en diende als klankbord. De Raad is ook op diverse wijzen in dialoog binnen de organisatie. Er waren diverse extra bijeenkomsten en communicatiemomenten.
De RvC woonde dit jaar één vergadering van de OR bij en heeft een overlegverzoek ingediend bij de nieuw geïnstalleerde Cliëntenraad.
De Raad van Commissarissen heeft in 2024 de besluiten genomen en/of goedkeuringen verleend over:
- Het toezichtsverslag 2023
- Het jaarverslag en de jaarrekening 2023
- De begroting 2025
- Het Strategisch Plan 2025
- De statuten, die wijziging behoefden door de WTZA en de fusie van onze aandeelhouders
- De regelingen UNICUM als geheel betreffende (directiereglement, Informatieprotocol, Conflictregeling, Klokkenluidersregeling, WNT position paper)
- De regelingen de RvC betreffende (Introductie en kennisoverdrachtsprogramma, Profielschets en Opleidingsprogramma)
Kijk hier verder voor het volledige Toezichtsverslag.
De Ondernemingsraad (OR)
Onderstaande medewerkers waren in 2024 actief in de ondernemingsraad:
- Muriel Bakker
- Iman Mohamed Adam Yussuf
- Saskia Priester
- Esther Versteeg
- Mieke Veenbrink (secretaris extern)
De volgende instemmings- en adviesaanvragen zijn aan de ondernemingsraad voorgelegd in 2024:
- Gedragscode – Relaties op het werk
- Diensttijden (zomerrooster en capaciteitsonderzoek CcMath): deze aanvraag is niet afgewikkeld door de OR vanwege het stoppen van de OR medio 2024
- Arbobeleid
- Interne nevenactiviteiten
- Positionering scholing binnen UNICUM – verschuiving van Z&S naar HR
- Vertrouwenspersoon
- RI&E spoedposten
- Aanbrengregeling
- Preventiemedewerker kantoor Bilthoven
- Wijziging standplaats voor HAP-medewerkers
Hiernaast is door de OR input geleverd voor de kaderbrief en is de OR geïnformeerd dat een traject functieherwaardering ging starten voor de functies binnen de ondersteuningsorganisatie.
Medio 2024 is de OR in zijn huidige vorm gestopt wegens te weinig OR-leden. In het najaar 2024 is samen met de bestuurder gekeken hoe de medezeggenschap binnen UNICUM vorm te geven. Onder de medewerkers is een enquête gehouden waaruit gebleken is dat er te weinig animo is voor een volwaardige OR, maar dat de medewerkers de voorkeur hebben voor een kern-OR die bewaakt dat de medewerkers betrokken worden bij de besluitvorming. Deze kern-OR is eind januari 2025 geïnstalleerd.
Vakcommissies
Binnen UNICUM wordt gewerkt met vakcommissies. Deze vakcommissies praten en denken mee over bepaalde onderwerpen, behorend bij een specifiek vakgebied. De betrokkenheid van de vakcommissies is in 2024 verhoogd. De volgende commissies waren actief:
Vakcommissie O&I
De vakcommissie Organisatie & Infrastructuur adviseerde de directie gevraagd en ongevraagd over de implementatie en uitvoering van de O&I.
- Jeroen Morssink, fysiotherapeut
- Arjo van den Berg, huisarts
- Alexander van Lennep, huisarts
- Xander Tóth Varjú, fysiotherapeut
- Lisette Tychon, huisarts
- Marcia Valkenburg, huisarts
- Marion Grol, huisarts
- Frédérique Fiévez, apotheker
- Samir Soliman, huisarts
- Frederieke van Kessel, apotheker
- Marsha Heemskerk, beleidsmedewerker
- Laura Hilhorst, diëtiste
- Kirsten de Leeuw, huisarts
- Ondersteund door: Mieke Walda, senior adviseur O&I
Vakcommissie ICT
Om aan te sluiten op wat praktijken nodig hebben, werkten we met een vakcommissie ICT waarin huisartsen meepraatten, meedachten en meebeslisten over de plannen, ambities en de benodigde ondersteuning.
- Albert van der Veer, CMIO en huisarts ZOU
- Luud Neeskens, huisarts Lekstroom
- Maret Zonneveld, huisarts Lekstroom
- Roel van Kuppevelt, huisarts ZOU
- Willem van Stempvoort, huisarts ZOU
- Valentijn Deijns, huisarts Lekstroom
- Ondersteund door: Roel Nentjes – manager ICT
- Ondersteund door: Elske Faber- clustermanager Zorgvernieuwing
Vakcommissie ANW
De vakcommissie ANW richtte zich op spoedzorg gerelateerde zaken en adviseerde de directie over het te voeren kwaliteits-/veiligheidsbeleid en benodigde deskundigheidsbevordering. Beide commissies werden ondersteund door John Geurts.
Leden Vakcommissie ANW Lekstroom:
- Pim Achterberg– huisarts (voorzitter)
- Bas Kienhuis – huisarts
- Martine Tijssen – huisarts
- Fedde Rinsma – (waarnemend) huisarts
- Jan Raven – huisarts
- Jan Sleijffers – huisarts
- Sabine Lissone – huisarts
- Paul Weisscher – huisarts
- Darwin Jerez Nova – huisarts, kaderarts spoedzorg
- Ingmar Brouwer – huisarts
- Bac van Tussenbroek – huisarts
- John Geurts – medisch manager
Leden vakcommissie ANW ZOU:
- Roelof Mulder– huisarts (voorzitter)
- Folkert van Oostveen – huisarts
- Ferry Witvoet – huisarts
- Hicham el Madkouri – huisarts
- Stephanie Brouwer – triagist
- Wilma Deurnink – triagist
- Lisette Keppel – huisarts, kaderarts spoedzorg
- John Geurts – medisch manager
Medische vakcommissie
De medische vakcommissie hield zich bezig met de medisch inhoudelijke aspecten van de gecontracteerde zorgprogramma’s.
- Floris Hirsch – Kaderhuisarts DM
- Mehrzad Nasseri – Kaderhuisarts HVZ
- Maret Zonneveld – Kaderhuisarts COPD
- Lisette le Coq – Kaderhuisarts COPD
- Marjolijn Beukers – Kaderhuisarts GGZ i.o.
- Connie Lamers – Praktijkconsulent UNICUM
- Brenda Baar – Praktijkconsulent UNICUM
- Silke Moelands – Praktijkconsulent UNICUM
- Ron Plooij Consulent GGZ
- Toosje Valkenburg – Medisch Directeur
- Wenda van Loenen – Clustermanager Zorg & Samenwerking
Kwaliteitsteams
UNICUM streeft naar een goede uitvoering van zorgprogramma’s voor groepen kwetsbare personen in de regio’s. Om dit efficiënt te organiseren, zorginhoudelijke informatie op te halen en te delen, werken we met een aantal kwaliteitsteams.
De kwaliteitsteams zijn ingedeeld op basis van onze zorgprogramma’s (zoals ouderenzorg en geestelijke gezondheidszorg). In elk team werken kaderhuisartsen, medisch coördinatoren en praktijkconsulenten samen aan het betreffende onderwerp. In 2024 heeft UNICUM de met volgende kwaliteitsteams gewerkt:
- Metabool (DM en CVRM)
- Pulmonaal (astma en COPD)
- Ouderenzorg
- GGZ
- Palliatieve zorg en oncologie
Een vertegenwoordiging uit alle kwaliteitsteams vormde de medische vakcommissie. Hierin werd samen met de medisch directeur en de clustermanager Zorg & Samenwerking de gewenste ontwikkelrichting afgestemd.
De Cliëntenraad
In 2024 heeft de cliëntenraad zich verder ontwikkeld en zijn belangrijke stappen gezet in de vertegenwoordiging van cliënten binnen onze organisatie. De Cliëntenraad bestaat inmiddels uit drie personen, te weten Sandra Timmerman, Briëlle Mooijenkind en Mieneke Verhoef.
Een belangrijk aandachtspunt dit jaar was de Huisartsenspoedpost (HAP). De cliëntenraad heeft actief contact onderhouden met de HAP en zich verdiept in de uitdagingen en verbeterpunten binnen de spoedzorg. In dit kader hebben de leden een werkbezoek gebracht aan de HAP, waar zij waardevolle inzichten hebben opgedaan en in gesprek zijn gegaan met zorgverleners. Daarnaast is een procedure gestart voor het ontvangen en behandelen van adviesvragen. Met deze stappen heeft de cliëntenraad een basis gelegd voor verdere groei en invloed in de komende jaren.
Onze medewerkers
In 2024 was de uitstroom van medewerkers 19,76 FTE, verdeeld over 70 medewerkers. De instroom was dat jaar 34,76 FTE verdeeld over 86 medewerkers.
Verdeling man/vrouw
Er werkten net als eerdere jaren, ook in 2024 meer vrouwen dan mannen bij UNICUM. Per eind 2024 was 24 % man, en 76% vrouw.
Conslusie
De tijdigheid van hulpverlening laat over het algemeen een positieve trend zien, met name binnen de U2-, U3- en U4-categorieën. De prestaties liggen daar (ruim) boven de gestelde streefwaarden, ondanks uitdagingen zoals personeelstekorten en ziekteverzuim. De U1-resultaten blijven achter bij de norm, mede door meetfouten die de interpretatie beperken. Lopend onderzoek moet hier meer duidelijkheid in verschaffen. De autorisatieprocessen functioneren efficiënt en laten een continue verbetering zien.
Conslusie
Het klachtenvolume over de afgelopen vier jaar blijft overwegend stabiel, zonder sterke pieken of dalingen. Hoewel er sprake is van een lichte toename ten opzichte van 2021, wijst dit niet direct op een verslechtering van de kwaliteit. Inhoudelijk gaat de meerderheid van de klachten om medisch handelen, bejegening en het zich niet gehoord voelen. Verdere verdieping op inhoud en oorzaak van de klachten blijft nodig om gerichte verbetermaatregelen te formuleren.Â
Conclusie
Het aantal gemelde calamiteiten aan de IGJ en het aantal afgeronde vooronderzoeken zonder meldplicht blijft over de jaren heen laag en stabiel. De huidige cijfers bieden geen aanwijzingen voor een structurele toename van ernstige incidenten binnen de zorgverlening. Tegelijkertijd blijft aandacht voor tijdige signalering en objectieve beoordeling van groot belang voor het waarborgen van patiëntveiligheid en transparantie richting de toezichthouder.Â











